فروشگاه جانیم

فروشگاه جانیم

فروشگاه جانیم

فروشگاه جانیم

سرطان مری و معده

دوشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۰۹:۳۴ ق.ظ

سرطان مری و معده

سرطان مری ،سرطان مری چیست،سرطان مری خوش خیم،سرطان مری بدخیم،سرطان مریم میرزاخانی،سرطان مری درمان،سرطان مری و معده،سرطان مری و علائم آن،سرطان مری علائم،سرطان مری قابل درمان است،سرطان مری چیست ودرمان آن،سرطان مری چیست،علائم سرطان مری چیست؟،علایم سرطان مری چیست،نشانه سرطان مری چیست

سرطان مری

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سرطان مری صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروان گرامی قرار گیرد.سرطان مری (به انگلیسی: Esophageal cancer) نوعی سرطان است که در لولهٔ غذایی، ایجاد می‌شود. این لولهٔ غذایی که مری نام دارد، بین گلو و معده قرار می‌گیرد. علائم این بیماری شامل سختی در بلعیدن و کاهش وزن می‌شود. از نشانه‌های دیگرِ این بیماری می‌توان به درد هنگام بلعیدن، گرفتگی صدا، گره‌های لنفاوی متورم شده، (ایجاد غده) اطراف استخوان ترقوه، سرفهٔ خشک و احتمالاً سرفه کردن یا استفراغ خون اشاره کرد.

علائم سرطان مری

علائم سرطان مری هنگامی که سرطان مری در مراحل ابتدایی است، معمولاً قابل ملاحظه نیست . در واقع سرطان مری زمانی علائم اولیه خود را نشان می‌دهد که بیماری نسبتا پیشرفت کرده باشد. با پیشرفت علائم بیماری، یک یا چند مورد از علایم زیر را در بیمار می‌توان مشاهده کرد:esophageal-cancer مشکل در بلع غذا (دیسفاژی): این مشکل اغلب جزء علایم اولیه ابتلا به سرطان مری است که در نتیجه تشکیل تومور و تنگ شدن مسیر مری ایجاد می‌شود. در این حالت ممکن است بیمار احساس چسبندگی غذا در زمان بلع داشته باشد. در صورتی که این مشکل تشدید شود، احتمالاً فرد در زمان مصرف مایعات نیز با مشکل مواجه می‌شود. حالت تهوع: پس از خوردن غذا (که در واقع باعث برگشت غذایی می‌شود که در ظاهر در مری چسبیده است) بیمار احساس حالت تهوع می کند. درد: وجود درد در ناحیه سینه یا پشت سینه در زمان بلع غذا (اودینوفاژی یا بلع دردناک غذا) کاهش وزن استفراغ خونی سرفه: که به طور خاص در زمان بلع غذا مشاهده می‌شود گرفتگی صدا رفلکس اسیدی: علئم رفلکس معده می‌تواند در مراحل اولیه بیماری مشاهده شود و در زمان پیشرفت سرطان در ناحیه پایین مری نزدیک معده تشدید شود. این علائم شامل درد در ناحیه سینه و سوزش سر دل است. لازم به ذکر است که رفلکس اسیدی در بسیاری از افراد بدون دلیل خاص مشاهده می‌شود و اکثر افراد مبتلا به این مشکل سرطان مری ندارند.

سرطان مری چیست؟

سرطان مری عبارت است از تغییر در سلول های دیواره مری و رشد سلول های غیر طبیعی در مری. دو نوع سرطان مری اصلی وجود دارد. سرطان سنگفرشی که در انتهای فوقانی مری بیشتر بروز می کند و آدنوکارسینوم که بیشتر در پایین انتهای مری و به خصوص در اطراف محل اتصال معده به مری رخ می دهد. تحقیقات نشان داده است که اخیرا سرطان مری با منشا نزدیک به محل اتصال مری به معده بیشتر شده است اما هنوز دلیل روشنی برای آن پیدا نشده است. یکی از اختلالات مری بیماری “مری بارت” است که در آن پوشش مری شبیه به پوشش معده می شود. این دسته از بیماران در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان مری قرار دارند و ممکن است لازم باشد تحت نظر پزشک باشند.

علائم اولیه سرطان مری

سرطان مری نوعی سرطان است که در مری رخ می دهد – داخل یک لوله بلند و توخالی که از گلوی به معده کشیده می شود. مری به حرکت دادن غذا کمک می کند که از پشت گلو به شکم می رود تا هضم شود. سرطان مری معمولا در سلول هایی که درون مری را تشکیل می دهند آغاز می شود. سرطان مری می تواند در هر نقطه ای از مری رخ دهد. مردان بیشتر نسبت به زنان مبتلا به سرطان مری می شوند. گفتنی است سرطان مری ششمین علت شایع مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است. نرخ شیوع بیماری در مناطق مختلف جغرافیایی متفاوت است. در برخی مناطق، نرخ بالای ابتلا به سرطان مری ممکن است به مصرف دخانیات ، الکل یا عادت های غذایی خاص و چاقی نسبت داده شود.

علائم سرطان مری

درد قفسه سینه

فشار یا سوزش

کاهش وزن بدون تلاش

به سختی قورت دادن ، تپش خرخر – سرفه ، قلب یا سو هاضمه

سرطان زودرس به طور معمول هیچ نشانه ی ندارد .

انواع سرطان مری

آدنوکارسینوم که به عنوان شایع‌ترین نوع سرطان مری در جوامع غربی و کشورهای توسعه یافته، به ویژه در بین مردان سفید پوست شناخته می‌شود. این سرطان از سلول‌های غده‌ای در بافت مری و غالباً از قسمت پایین مری و در نزدیکی معده، شروع می‌شود. رفلاکس معده و عارضه مری بارت به عنوان مهم‌ترین عوامل خطرزا برای بروز این نوع سرطان محسوب می‌شوند. سرطان سلول‌های سنگفرشی که با عنوان سرطان سلول‌های اپیدرمی نیز شناخته می‌شود از بافت‌هایی که سطح داخلی مری را می‌پوشانند، به ویژه در قسمت‌های میانی و بالایی مری، آغاز می‌شود. سرطان سلول سنگفرشی به عنوان شایع‌ترین نوع سرطان مری در سراسر جهان شناخته می‌شود. در سایر کشورها از قبیل ایران، شمال چین، هندوستان و جنوب آفریقا، این نوع از سرطان مری در مقایسه با ایالات متحده آمریکا، بسیار شایع‌تر است.

علت ایجاد سرطان مری

علت دقیق ایجاد سرطان مری مشخص نیست . به نظر می رسد که مصرف الکل ، سیگار ، غذا و نوشیدنی های بسیار داغ خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند .

سرطان مری چه علایمی دارد

در اغلب موارد اولین علامت عبارت است از این که بیمار در بلع مواد غذایی دچار اشکال می شود . فرد ممکن است احساس کند که غذا در گلویش گیر می کند . در ابتدا ممکن است این مشکل در حین بلع مواد غذایی جامد مثل سیب ، گوشت و …. باشد . بعداً ممکن است فرد برای بلع غذاهای نرم و حتی مایعات نیز دچار مشکل شود . با پیشرفت بیماری ، مری تدریجاً تنگتر می شود . یکی از علایم زودرس بیماری ، درد در ناحیه قفسه صدری است . ممکن است فرد در حین بلع مایعات داغ دچار سوزش سر دل بشود . علایم دیررس بیماری شامل آبریزش از دهان ( به دلیل عدم بلع بزاق ) ، استفراغ حاوی غذاهای هضم نشده ، و کاهش وزن هستند . علایم تنفسی نیز شایع هستند . خشونت صدا و سرفه در صورتی ایجاد می شوند که سرطان به قسمت های مجاور و نزدیکش دست اندازی کرده باشد .

علل سرطان مری

مصرف دخانیات و الکل، سموم قارچی در سبزیجات ترش شده، رژیم غذایی پر چرب و حاوی روغن جامد، قند و شکر، انواع شیرینی و دسر، نمک، انواع ترشی و نوشابه گازدار و کنسرو، رژیم غذایی با پروتئین و کربوهیدرات کم، مصرف نیتروزامین که یک افزودنی غذایی است. افزایش سن، جنسیت (مردان سه برابر بیشتر نسبت به زنان)، تحریک طولانی مدت مری به وسیله اسید(بیماری رفلاکس معده)، مری بارت (سلول هایی که مری را می پوشانند در اثر تماس طولانی مدت با اسید معده، شبیه سلول های پوشاننده معده می شوند) تماس شغلی با مواد شیمیایی همچون پرکلرواتیلن (این ماده در صنایع خشکشویی به کار می رود) مصرف زیاد مایعات خیلی داغ، آسیب های مری، کمبود شدید آهن، سابقه قبلی سرطان، بیماری آشالازی.

تشخیص سرطان مری

در صورت پیدایش دشواری بلع یا علائم دیگر ارزیابی و تشخیص را می‌توان با آندوسکوپی یا رادیوگرافی با باریوم انجام داد. مزیت آندوسکوپی این است که امکان نمونه برداری از تومور را میسر می‌نماید.آزمایش‌ها و روش‌های مورد استفاده برای تشخیص سرطان مری شامل موارد زیر هستند: آندوسکوپی: در زمان آندوسکوپی، دکتر یک لوله میان تهی را که مجهز به یک دوربین است (اسکوپ) را از گلوی شما پایین می‌فرستد و وارد مری می‌کند. با استفاده از آندوسکوپی پزشک وضعیت بافت مری شما را بررسی می‌کند و به دنبال ناحیه‌هایی می‌گردد که سرطانی شده یا دچار التهاب می‌باشد. نمونه برداری: پزشک شما ممکن است از یک اسکوپ مخصوص استفاده کرده و آن را به داخل مری شما وارد کند تا به این ترتیب بتواند یک نمونه از بافت‌های مشکوک به سرطان تهیه کند (نمونه برداری). این نمونه از بافت‌ها در ادامه برای آزمایشگاه ارسال می‌شود تا با بررسی آن وجود هر گونه سلول سرطانی در آن مشخص شود.

مراحل پیشرفت سرطان مری

هنگامی که ابتلای فرد به سرطان مری تشخیص داده شد، پزشک شما سعی می‌کند میزان (مرحله) پیشرفت سرطان در بدن بیمار را مشخص کند. انجام این کار می‌تواند به تعیین روش درمان سرطان مری کمک فراوان می‌کند. آزمایش‌های مورد استفاده برای تشخیص مرحله پیشرفت سرطان شامل سی تی اسکن و برش نگاری با گسیل پوزیترون (PET) است. مراحل پیشرفت سرطان مری شامل موارد زیر است: مرحله 1. این مرحله از سرطان در لایه‌های سطحی سلول‌های مری بیمار مشاهده می‌شود. مرحله 2. این مرحله از سرطان به لایه‌های عمیق‌تر مری نفوذ کرده و می‌تواند غدد لنفاوی نزدیک مری را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد. مرحله 3. این مرحله از سرطان به عمیق‌ترین لایه‌های دیواره مری نفوذ کرده و بافت‌ها یا غدد لنفاوی بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مرحله 4. در این مرحله سلول‌های سرطانی در سایر اعضای بدن بیمار نیز پخش می‌شوند.

درمان سرطان مری با شیمی درمانی

شیمی درمانی یک درمان دارویی است که در آن از مواد شیمیایی برای از بین بردن و کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. داروهای شیمی درمانی معمولاً قبل یا بعد از عمل جراحی در افراد مبتلا به سرطان مری استفاده می‌شود. شیمی درمانی همچنین می‌تواند به همراه رادیو درمانی مورد استفاده قرار گیرد. در افرادی که سرطان در مراحل پیشرفته باشد و سلول‌های سرطانی در لایه‌های زیرین مری نفوذ کرده باشد، شیمی درمانی می‌تواند به تنهایی برای کاهش علائم و مشکلات ایجاد شده در نتیجه سرطان مورد استفاده قرار گیرد. لازم به ذکر است که عوارض جانبی شیمی درمانی مشاهده شده در هر بیمار بستگی به داروهای مورد استفاده برای شیمی درمانی دارد.

عوارض درمان سرطان مری با شیمی درمانی

رایج‌ترین عوارض جانبی شیمی درمانی شامل موارد زیر هستند:این عوارض جانبی معمولاً موقت هستند و باید با پیشرفت درمان کاهش پیدا کنند. روش های شیمی درمانی اغلب به همراه عمل جراحی و رادیو درمانی استفاده می‌شوند و به این ترتیب می‌توان بهترین درمان ممکن را بر روی سلول‌های سرطانی انجام داد.

استفراغ کردن

ریزش مو

حالت تهوع

زخم‌های دهانی

خستگی

درمان سرطان مری با پرتو درمانی

در پرتو درمانی یا رادیو تراپی از پرتوهای پر انرژی برای کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. این پرتوها می‌تواند از یک ماشین خارج از بدن بیمار ساطع شده و به سلول‌های سرطانی تابانده شود (پرتو درمانی خارجی) یا اینکه تابش پرتو از داخل بدن نزدیک سلول‌های سرطانی انجام شود (پرتو درمانی داخلی). رادیو تراپی معمولاً به همراه شیمی درمانی در افراد مبتلا به سرطان مری استفاده می‌شود. این روش درمانی می‌تواند قبل یا بعد از عمل جراحی برای بیمار استفاده شود. رادیو درمانی همچنین برای کاهش عوارض سرطان مری پیشرفته همچون زمانی که یک تومور به میزان زیاد رشد کرده و باعث توقف عبور غذا از مری به معده شود، موثر می‌باشد.

تشخیص سرطان مری چگونه است؟

این سرطان را می توان به کمک یک ماده خاص و با استفاده از اشعه X تشخیص داد. قبل از گرفتن عکس رادیولوژی از بیمار خواسته می شود که مایع خاصی به نام باریم را ببلعد. در حین بلعیدن و پایین رفتن این ماده، از فرد تصویر برداری با اشعه X انجام می شود. این روش درد ندارد و اطلاعات مفیدی را در مورد تنگ شدگی های نامنظم در مری به پزشک ارائه می کند. البته این روش نمی تواند یک تشخیص قطعی برای سرطان مری باشد. تشخیص قطعی به کمک آندوسکوپی انجام می شود. در این روش یک میله نازک که یک دوربین به سر آن متصل است وارد مری شده و از مری تصویر برداری می کند. پزشک می تواند داخل مری و نا هنجاری های احتمالی را به وسیله این دستگاه ببیند. علاوه بر این به کمک این دستگاه می توان از بافت های مری، نمونه برداری نیز انجام داد. به این وسیله گاستروسکوپ نیز گفته می شود. پزشک از مناطق مشکوک نمونه برداری می کند. نمونه ها برای انجام بررسی های بیشتر به پاتولوژی ارسال می شوند. پاتولوژیست می تواند سرطانی بودن این بافت ها را مشخص کند. گزارش آزمایش نمونه برداری توسط پاتولوژیست معمولا ۷ تا ۱۰ روز طول می کشد. برای تشخیص میزان پیشرفت سرطان و یا انجام بررسی های لازم قبل از عمل جراحی ممکن است از CT scan نیز استفاده شود.

درمان سرطان مری چگونه است؟

درمان ممکن است شامل جراحی، پرتو درمانی، شیمی درمانی و یا ترکیبی از آنها باشد. درمان به کمک عمل جراحی بهترین شانس را برای بهبودی بیمار حاصل می آورد. بیمارانی که در وضعیت عمومی خوب قرار دارند و تومور آنها کوچک است بیش از ۲۵ درصد شانس بهبودی به کمک عمل جراحی را دارند. در بیمارانی که سرطان آنها پیشرفته تر است از ترکیبی از پرتودرمانی و شیمی درمانی استفاده می شود. شانس بهبودی افراد در این روش های تقریبا ۲۰ درصد است. گاهی اوقات قبل از عمل جراحی و به منظور کوچک و ضعیف کردن تومور از این روش ها استفاده می شود. متاسفانه اکثر بیماران مبتلا به سرطان مری برای این روش های درمانی مناسب نیستند. گاهی اوقات برای بهبود عمل بلع از وسیله ای به نام استنت استفاده می شود. این وسیله داخل مری قرار گرفته و به باز شدن مجرای مری کمک می کند. این وسیله را می توان به کمک یک عمل ساده در زمان انجام عمل آندوسکوپی در محل مناسب کار گذاشت. برای باز نگه داشتن مری برای مدتی طولانی تر می توان از پرتو درمانی نیز استفاده کرد. به طور کلی می توان گفت درمان در بیماران مبتلا به سرطان مری رضایت بخش نیست. احتمال زنده ماندن این افراد بیش از ۵ سال بعد از تشخیص سرطان تنها ۱۰ درصد است. این میزان برای بیماران جوانتر می تواند تا ۲۰ درصد افزایش یابد.

سرطان مری و مراجعه به پزشک

اگر علایم و نشانه هایی دارید که شما را نگران می کند، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. اگر مبتلا به بیماری مری هستید، ریسک ابتلا به سرطان با برگشت اسید مزمن افزایش میابد ز پزشک خود بپرسید که چه علائم و نشانه هایی برای مشاهده این که وضعیت شما در حال بدتر شدن است. غربالگری برای سرطان مری به طور معمول انجام نمی شود ، به جز بیماران مبتلا به مری بارت به دلیل نشناختن گروه های پرخطر . اگر مری بارت دارید ، مزایا و معایب غربالگری را با پزشک بررسی کنید.

سرطان مری آدنو کارسینوم

از سلول های غدد ترشح مخاط در مری آغاز می شود. بیشتر در قسمت پایینی مری رخ می دهد. آدنو کارسینوم رایج ترین شکل سرطان مری در آمریکا است و عمدتا بر مردان سفید تاثیر می گذارد.

سرطان مری سنگ فرشی

سلول های سنگ فرشی مسطح هستند سلول هایی که سطح مری را تشکیل می دهند . سلول سنگ فرشی اغلب در قسمت بالایی ، میانی مری رخ می دهد. سلول سرطانی یکی از شایع ترین سرطان ها در سراسر جهان است. انواع نادر سرطان مری را small cell carcinoma, sarcoma, lymphoma, melanoma and choriocarcinoma.می توان گفت

کنترل سرطان مری

– روش های زیر ممکن است به تخفیف و کنترل علایم شما کمک نمایند . – وعده های غذایی کم حجم اما مکرر داشته باشید. – توصیه های پزشک مشاور تغذیه خود را رعایت نمایید تا غذاهایی میل کنید که قدرت شما را حفظ می نمایند و بعد از درمان درمان به شما مواد غذایی اضافی را که برای کمک به ترمیم و بهبود شما لازم هستند ، می رسانند . – استراحت و خواب کافی داشته باشید . – اگر پزشک برای شما داروی ضد درد تجویز کرده است آن را مصرف نمایید . – در طی درمان و دوره بعد از آن، نگاه مثبت و امیدوار خود را به آینده حفظ نمایید . کنترل سرطان مری با درمان های موجود اندکی مشکل است. بنابر این بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که بیماران در آزمایش های بالینی برای پیدا کردن روش های بهتر درمانی شرکت کنند. شرکت در این آزمایش ها اقدام مهمی برای تمامی بیماران مبتلا به این سرطان می باشد. ممکن است تیمی متشکل از چندین متخصص در درمان بیمار شرکت کنند. پزشک ممکن است بیمار را به متخصص دیگری ارجاع دهد. فرد ممکن است بخواهد توسط یک متخصص سیستم گوارشی معاینه شود. متخصص دیگری که در درمان مبتلایان به سرطان مری نقش دارند عبارتند از:جراح قفسه ی سینه، جراح انکولوژیست، متخصص رادیوتراپی-انکولوژی، پرستار انکولوژی یا متخصص تغذیه نیز ممکن است در کادر درمانی بیمار باشند. اگر مسیر هوایی فرد توسط سرطان مسدود شود فرد به متخصص سیستم تنفسی ارجاع داده می شود.

درمان سرطان مری به روش جراحی

چند نوع عمل جراحی برای سرطان مری وجود داردکه انتخاب آنها به محل واقع شدن تومور به مری بستگی دارد. جراح ممکن است تمام مری و یا فقط بخشی از آن را که حاوی تومور است خارج کند. معمولا جراح بخشی از مری را به همراه غدد لنفاوی و بافت های اطراف آن خارج می کند. بخشی از معده و یا حتی تمامی آن نیز ممکن است خارج شود. فرد می تواند در مورد این جراحی با پزک خود مشورت کند. پزش برشی را در فقسه ی سینه و یا شکم فرد برای خارج کردن تومور می زند. در اغلب موارد پزشک معده را بالا می کشد و آن را به باقی مانده ی مری متصل می کند و یا از قسمتی از روده ها برای اتصال مری به معده استفاده می کند. در صورت خارج کردن معده، جراح از قسمتی از روده ی فرد برای اتصال باقی مانده ی مری به روده ی کوچک فرد استفاده می کند. حین جراحی پزشک ممکن است لوله ای را جهت غذا رساندن به بدن فرد به روده ی وی وصل کند. این لوله کمک می کند تا مواد غذایی مورد نیاز فرد برای بهبودی کامل به بدن وی برسد. فرد ممکن است تا چندین روز پس از جراحی احساس درد داشته باشد. اما از مسکن ها برای کاهش درد استفاده می شود. قبل از انجام جراحی فرد باید با کادر درمانی خود درباره ی روش های تسکین این درد مشورت کند. این روش ها پس از جراحی برای تسکین درد فرد استفاده خواهند شد. کادر درمانی محل های برش و جراحی را از لحاظ نشت کردن مواد غذایی بررسی خواهد کرد. آنها همچنین پنومنی و سایر عفونت ها، مشکلات تنفسی، خون ریزی و مشکلات دیگر را نیز بررسی می کنند و در صورت نیاز درمان های اضافی را تجویز می کنند. بسته به نوع جراحی مدت زمان بهبودی فرد پس از جراحی می تواند برای هر فرد متفاوت باشد ولی بیمار معمولا حداقل یک هقته در بیمارستان بستری می ماند.

درمان سرطان مری با طب سنتی

به منظور درمان سرطان مری با طب سنتی روشهای زیر را زیر نظر پزشک متخصص و با تجربه طب سنتی پیگیری کنید. صبح ها میخک (قرنفل) میل کنید. شب قبل از خواب برگ سداب بخورید. مصرف سبزی های دارای برگ سبز تیره، سیب، گیلاس، انگور، خربزه، پیاز، نخودفرنگی، انواع لوبیا، آلو و کدو حلوایی داروهای شافیه، سنای مکی، طریفل، ثفا (داروی ترکیبی) نیز برای درمان مورد استفاده قرار می گیرند که باید زیر نظر پزشک متخصص با تجربه طب سنتی تجویز و مصرف شوند

پیش بینی عمر افراد مبتلا به سرطان مری

اگر سرطان، در اولین مراحل خود تشخیص داده شود، شانس بیمار برای زندگی، بدون سرطان تا 5 سال بعد از درمان ، به خوبی ثابت شده است. متاسفانه بیشتر حالتهای سرطان مری ، فقط وقتی تشخیص داده میشوند که بیمار برای مشکل بلع خود، به نزد پزشک می رود. در این حالت هیچ درمانی نمیتواند ازگسترش آن جلوگیری کند ؛ چون هم مراحل آخر سرطان است و هم مری بسیار ضعیف است .

مرحله‌بندی سرطان مری

رایج‌ترین سیستم مورد استفاده برای مرحله‌بندی سرطان مری، سیستم TNM است که توسط کمیته مشترک سرطان در آمریکا (AJCC) معرفی شده است. در سیستم TNM بر اساس اطلاعات مربوط به سه شاخص اصلی، مرحله پیشرفت سرطان را مشخص می‌کند: شاخص T بر اندازه تومور اولیه و چگونگی گسترش آن در داخل مری و اندام‌های نزدیک به آن دلالت دارد. شاخص N بر وضعیت گسترش سرطان به غدد لنفاوی مجاور خود دلالت دارد. شاخص M نشان می‌دهد که آیا سرطان مری به مرحله متاستاز (گسترش به اندام‌های دور) رسیده است یا خیر.

اثرات درمان سرطان مری

در اکثریت موارد امکان درمان و علاج قطعی وجود ندارد . سرطان مری به سرعت رشد می کند . اغلب زمانی که بیمار به پزشک مراجعه می کند و بیماری وی تشخیص داده می شود ، سرطان در مراحل پیشرفته رشد خود است . با این حال پیشرفت روش های جراحی ، رادیو تراپی و شیمی درمانی میزان امید به زندگی و میزان احساس راحتی بیماران در حین زندگی را بهبود بخشیده اند .

پیشگیری از سرطان مری

از آنجایی که علل ایجاد کننده سرطان مری نامشخص هستند ، هیچ روش مطمئنی برای پیشگیری وجود ندارد که صد درصد این اطمینان را ایجاد نماید که فرد مبتلا نخواهد شد . از مصرف الکل و سیگار به طور کامل اجتناب نمایید . برای معاینات دوره ای پزشکی مراجعه نمایید و به هر گونه تغییری در عملکرد قسمت های مختلف بدن خود توجه نمایید

بیشتر بخوانید : مری بارت چیست ♥ سرطان شکم چیست ♥ سرطان جگر سفید ♥ سرطان لوزالمعده+درمانسرطان کبد خوش خیم

خواص دارویی گل ختمی خبازی

علائم سرطان مغز و استخوان در کودکان

سالک کیست

میخچه پای مرغ مینا

روغن لیمو طرز تهیه

تصویر گل ختمی خبازی

سرطان مغز استخوان و درمان آن

ایا بیماری سالک واگیردار است

میخچه در پاشنه پا

خواص هلیله سیاه برای جوانی

گل ختمی چه خواصی دارد

ایا سرطان مغز استخوان کشنده است

درمان سالک چیست

میخچه پاشنه چیست

خواص هلیله سیاه برای موی سفید

گل ختمی بنفش خواص

سرطان مغز استخوان کودکان

علائم سالک چیست

عکس میخچه پا در کودکان

خواص روغن لیمو



  • احمد جانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی